اهل بیت پیامبر در قران
نوشته شده توسط : زکیه تولایی

 

 

معرفی خاندان پیامبر در قران

اهل بیت پیامبر،صراط مستقیم هدایت و پایه های سعادت مسلمانان به شمار می روند.در عظمت انان همین بس که خدای تعالی در قرانش از ایشان یاد کرده و بر انان سلام می فرستد.برای اگاهی بیشتر با این موضوع، به یک مناظره ی تاریخی می نگریم׃

روزی امام رضا در مجلس مامون بود و گروهی از دانشمندان عراق و خراسان نیز حضور داشتند.مامون رو به دانشمندان مجلس کرد و از انان پرسید׃

مراد خداوند از برگزیدگان در ایه ی ((ثُمَ اورثنا الکِتاب الذین اصْطَفَینا مِن عِبادنا׃سپس این را به بندگان خود که انان را برگزیده بودیم،به میراث دادیم))،کیانند؟

دانشمندان حاضر گفتند׃مقصود خدای تعالی،همه ی امت اسلام است.

مامون،این پرسش را از امام رضا پرسید.حضرت فرمود׃من،گفته ی  اینان را نمی گویم.منظور خداوند دراین ایه،((عترت پاک)) است و سپس ان را توضیح داد.

انگاه در ان مجلس پیرامون اهل بیت پیامبر سخن به میان امد و امام با بیان ایاتی از قران،در این باره به گونه ای گسترده بحث کرد.

حضرت ضمن سخنان خود،ایه׃((أِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتُهُ یُصَلونَ عَلَی النَبی....)) را تلاوت کرد و در توضیح ان فرمود׃

گروهی خدمت پیامبر شرفیاب شدند و عرض کردند׃یا رسول الله! سلام بر شما را دانستیم،صلوات بر شما چگونه است؟

فرمود׃بگویید اللهمَ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَدٍ وَ اله کَما صَلَّیتَ عَلی اِبراهیم وَ عَلی الِ ابراهیم،اِنَّکَ حَمیدٌ مَجید.

انگاه امام رضا از حاضران پرسید׃ایا میان شما و مردم در چگونگی این صلوات اختلافی هست؟ گفتند׃نه.مامون نیز گفت׃ این صلوات از چیزهایی است که هیچ اختلافی در ان نیست و اجماع امت بر ان است.

سپس مامون از امام رضا پرسید ایا در قران راجع به((پیامبر))، چیزی روشن تر از انچه فرمودید،وجود دارد؟

امام فرمود׃اری،به من بگویید خداوند از کلمه ی ((یس)) که در قران شریف اورده،چه کسی را قصد نموده است؟

دانشمندان گفتند׃مقصود از این ایه،حضرت محمد است و هیچ کس در ان شکی ندارد.

امام فرمود׃خداوند در این ایه به محمد و خاندانش، فضیلتی بخشیده که هیچ کس به ﮋرفای ان فضیلت دست نمی یابد، مگر کسی که بیندیشد.سپس در تفسیر ایه فرمود׃

خدای تعالی بر کسی سلام نکرده،مگر بر پیامبران و فرمود׃سلام بر نوح،سلام بر ابراهیم،سلام بر موسی و هارون،و نفرموده׃سلام بر خاندان نوح،سلام بر خاندان ابراهیم،سلام بر خاندان موسی و هارون ،ولی فرموده است׃((سَلامٌ عَلی الِ یٰس))،یعنی سلام بر خاندان محمد .

بدین ترتیب، امام رضا با استدلال به این ایه،نشان داد که اهل بیت پیامبر،از چه مقام والایی در پیشگاه خداوند برخوردارند.

اهل بیت پیامبر کیانند

براساس ایه 23 سوره ی شورا،مسلمانان وظیفه یافتند تا اهل بیت پیامبر را دوست بدارند.از اینرو،برای شناختن این خاندان،به جستجو پرداختند.

سعید بن جبیر از ابن عباس روایت کرده׃هنگامی که ایه((قُلْ لٰا اَسْئَلکُم....))فرود امد،اصحاب پرسیدند׃یا رسول الله! اینها،کیانند که خداوند ما را به دوستی انان فرمان داده است؟

فرمود׃علی و فاطمه و فرزندان ان دو.

احمد بن حنبل نیز در کتاب((فضائل الصحابه))،از سعید بن جبیر،از عامره روایت کرده است׃هنگامی که ایه׃((قُلْ لٰا اَسئَلکُم....)) فرود امد،مردم گفتند׃یا رسول الله!نزدیکان تو که دوستی و محبت انان بر ما واجب است،کیانند؟

رسول خدا  سه بار فرمود׃علی و فاطمه و دو پسر انها.

جابر بن عبدالله انصاری نیز گفته است׃ روزی مردی عرب به حضور پیامبر رسید و گفت׃ای محمد! اسلام را بر من عرضه کن.

فرمود׃شهادت بده که معبودی جز خدای یگانه نیست و محمد،بنده و رسول اوست.

مرد عرب گفت׃ایا پاداشی در ازای آن از من می خواهی؟

فرمود׃نه،مگر دوستی نزدیکانم.

عرب پرسید׃نزدیکان تو،یا نزدیکان من؟

فرمود׃بستگان من.

عرب گفت׃دستت را دراز کن تا با تو بیعت کنم.لعنت خدا بر کسی که تو و نزدیکانت را دوست ندارد!

پیامبرفرمود׃ امین!

فایده دوستی اهل بیت

قران کریم، مزد رسالت پیامبر را دوستی اهل بیت دانسته و از مسلمانان خواسته که به شکرانه ی  ایمان تنها اهل بیت را دوست بدارند . خداوند به پیامبرش فرمان می دهد که بگو ׃((هیچ پاداشی ازشما برای رسالتم نمی خواهم ، جز دوستی نزدیکانم)) .

براستی ، این دوستی چه سودی دارد که پیامبر اکرم ان را مزد نبوتش میداند؟قران،خود در آیه ای دیگر به این پرسش پاسخ می دهد و سود دوستی اهل بیت پیامبر را متوجه خود مسلمانان میداند .خداوند به پیامبرش دستور می دهد که بگو׃((هر اجر و پاداشی از شما خواسته ام،برای خود شماست،اجر من تنها بر خداست)).

بنابراین،چون دوستی اهل بیت راهی به سوی خداست،ارزشمند است و نباید به آن،تنها از دیدگاه احساسی و عاطفی نگریست.این دوستی،سرچشمه ی اعمال صالح وراه صحیح هدایت است.پیامبر گرامی با معرفی اسوه های ارمانی و سفارش به دوستی و نمونه برداری از آنان،راهکار عملی هدایت مردمان را بنیان نهاده است.برای نمونه،به این حدیث بنگرید׃

در روایتی است که׃رسول اکرم در بیماری نزدیک به رحلت خود فرمود׃ای مردم!نزدیک است که زودی به دیدار خدا بشتابم و گفتاری دارم که راه عذر همه ی شما بسته می شود׃((اگاه باشید که من کتاب خدا و اهل بیت خود را در میان شما به امانت می نهم.سپس دست امیرالمومنین را گرفت و برافراشت و فرمود׃این علی با قران و قران با علی است،از یکدیگر جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد گردند.پس از انان بپرسید ان چه را که در آنها باقی گذارده ام)).

شرایط محبت

1_نخستین شرط محبت،شناخت و اگاهی است . ادمی نمی تواند چیزی یا کسی را که نمی شناسد،دوست بدارد.

2_شرط دوم وجود رابطه ی روحی میان محب و محبوب است،که ناشی از همانندی انها با یکدیگر است.

پیامبر اکرم می فرماید׃((جان ادمیان همانند سربازان هم قطارند و چون همدیگر را بشناسند،به یکدیگر الفت می یابند و چون نشناسند،جدا می مانند)).

دوستی پیامبر و اهل بیت با این دو شرط پذیرفته است. روایات بسیاری از پیامبر درباره ی مقام امام علی و اهل بیت رسیده است. این روایات،بر شناخت و اگاهی انسان می افزاید و باعث فزونی محبت به انان می شود.

از سویی دیگر، دوست داشتن اهل بیت کافی نیست. از این رو،باید یک همانندی میان انان و دوستدارانشان وجود داشته باشید. این همانندی،سبب دوستی است،هر چند ادمی خود از این همگونی اگاه نباشد. بنابراین، وقتی انسان شیفته ی کسی می شود،می کوشد تا همانند او شود و وﯿﮊگی های محبوب را در خود پدید اورد.

آنان که سر تا پا به گناه آلوده اند و از دوستی خدا و رسول و امیرمومنان سخن می گویند،ازمنطق اسلام بسیار دورند. خدای رحمان در قران،محبت را پیروی از پیامبرش معرفی کرده و می فرماید׃

((بگو اگر خدا را دوست دارید،از من پیروی کنید،تا خدا دوستتان بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشاید)).

نیز،امام صادق به یارانش فرمود׃((کسی که گناه می کند،خدا را دوست ندارد)).سپس این شعر معروف را خواند׃((خدا را نافرمانی می کنی و می گویی من خدا را دوست دارم ؟ به جان خودت سوگند! این کاری شگفت است. اگر محبت تو صادقانه بود، از فرمانش اطاعت می کردی، زیرا کسی که دیگری را دوست دارد از او پیروی می کند)). 

تعریف محبت

محبت،میل درونی ادمی است به چیزی که ان را نیکو می پندارد و بر دو گونه است׃

1_یکی ((محبت غریزی)) ،که مشترک بین انسان و دیگر جانداران است و به عقل و اندیشه نیاز ندارد.

2_دوم (( محبت اختیاری )) ، که وﯿﮊه انسان است و بر پایه عقل و فکر و اندیشه استوار است.

محبت

اسلام، ایین محبت و رحمت است.پیامبر اکرم،جلوه ی رحمت الهی است.خدای سبحان در قران به مسلمانان دستور داده که به خویشان پیامبر محبت بورزند و انان را دوست بدارند.

منبع:وبلاگ آثار و برکات محبت اهل بیت




:: برچسب‌ها: محبت , اهل بیت پیامبر , تعریف محبت , شرایط محبت , فایده دوستی و محبت , اهل بیت پیامبر کیانند , ,
:: بازدید از این مطلب : 852
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

[Comment_Gavator]
پسرا در تاریخ : 1391/11/16/1 - - گفته است :
[Comment_Content]

[Comment_Gavator]
sakine در تاریخ : 1391/11/16/1 - - گفته است :
[Comment_Content]


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: